Bezpieczeństwo

Uwaga na oszustów podszywających się pod pracowników naszego Banku!

Uwaga na oszustów podszywających się pod pracowników naszego Banku!

Zidentyfikowaliśmy próby podszywania się przez oszustów pod pracowników naszego Banku. Oszuści dzwonią z rożnych numerów. Na Twoim telefonie może wyświetlić się nawet numer Infolinii naszego Banku. Oszuści informują o rzekomo podejrzanej transakcji i próbują wyłudzić dane poufne lub namawiają do zainstalowania oprogramowania, które umożliwia zdalny dostępu do komputera.

Jak działa spoofing telefoniczny?

Przestępcy dzwonią do klientów banku i podają się za pracownika banku. Informują o rzekomym podejrzanym przelewie lub włamaniu na konto. Następnie proszą o podanie danych osobowych, kodów BLIK lub loginów i haseł do bankowości internetowej. Pod pretekstem "zabezpieczenia środków" mogą również nakłaniać do przelewu pieniędzy na "bezpieczne konto".

Typowy scenariusz wygląda następująco:

  • Do klienta banku dzwoni osoba podająca się za pracownika banku.
  • Informuje o podejrzanym przelewie z konta klienta.
  • Pyta, czy klient realizował ten przelew.
  • Po negatywnej odpowiedzi, oszust informuje, że ktoś przejął dostęp do konta klienta.
  • Następnie pyta o inne konta bankowe klienta. Informuje, że środki klienta są zagrożone i trzeba je przekierować na bezpieczne konto techniczne.
  • Podaje numer telefonu do "specjalisty", który pomoże w zabezpieczeniu środków. "Specjalista" instruuje klienta, jak przekazać pieniądze na "bezpieczne" konto.

Poniżej przykłady rozmów:

Jak się chronić przed spoofingiem telefonicznym?

  • Nigdy nie podawaj nikomu danych osobowych, kodów BLIK ani loginów i haseł do bankowości internetowej przez telefon.
  • Nie przelewaj pieniędzy na "bezpieczne konto" na prośbę osoby dzwoniącej.
  • Zgłoś każdy podejrzany telefon do banku i na policję.

Pamiętaj!

  • Pracownicy banku nigdy nie proszą o podanie danych osobowych, kodów BLIK ani loginów i haseł do bankowości internetowej przez telefon.
  • Banki nigdy nie nakłaniają do przelewu pieniędzy na "bezpieczne konto".
  • Nigdy nie instaluj dodatkowego oprogramowania na prośbę osoby dzwoniącej.
  • Zwróć uwagę na akcent dzwoniącego, czy używane słowa np. konto zamiast rachunek.
  • Zachowaj zdrowy rozsądek.
  • Nie działaj pod presją czasu.
  • Chroń swoje dane!
  • Bądź ostrożny!

Pozostałe aktualności