Cyberprzestępcy tworzą różne historie. Czasami nadają się one do filmów. Ich celem zawsze jest wzbudzenie w Tobie lęku,
by wyłudzić od Ciebie pieniądze. Złodzieje często podszywają się pod pracownika banku, by zyskać dostęp do Twoich oszczędności.
Jak przebiega oszustwo?
Dzwoni oszust podający się za pracownika banku. Może Ci się przy tym wyświetlać numer infolinii banku. Oszust wysyła do Ciebie SMS-a, w którym próbuje uwiarygodnić swoje stanowisko. Podaje w nim swoje imię, nazwisko i informację, że jest pracownikiem banku. W rzeczywistości jest to oszustwo. Przestępca opowiada Ci jakąś historię. Próbuje wymusić na Tobie natychmiastowe działanie – straszy Cię zaciągniętym kredytem, utratą pieniędzy i nakłania do zrobienia przelewu na nieznany numer konta. Może też wysłać do Ciebie SMS-a autoryzacyjnego wyglądającego jak z banku, żeby wzmocnić swoją wiarygodność. Jeśli zrobisz przelew na wskazane konto – pieniądze trafią do złodzieja. Jeśli podasz oszustowi dane, o które Cię prosi - loginy, hasła, numery i daty ważności kart płatniczych, Twoje dane osobowe - możesz stracić swoje pieniądze.
Jak się bronić?
Nie działaj pochopnie i nie wykonuj poleceń dzwoniącej do Ciebie osoby, kiedy:
- ktoś dzwoni i mówi o grożącym Twojemu kontu niebezpieczeństwie
- ktoś dzwoni i mówi o zaciągniętym na Ciebie kredycie i szajce przestępców, którą próbuje złapać.
Nie daj się zastraszyć i wzbudzić w sobie lęku. Zastanów się, zanim wykonasz polecenie takich osób. Rozłącz się i od razu zadzwoń samodzielnie na naszą infolinię. Dzięki temu nie dasz się oszukać i upewnisz się, że rozmawiasz z osobą z Twojego banku.
Nie ujawniaj danych do logowania , nie instaluj dodatkowych aplikacji na żądanie nieznanej osoby – nasz pracownik nigdy o to nie poprosi.
Pracownik banku nigdy nie będzie kontaktował się z Tobą przez komunikator internetowy, taki jak ZOOM, AnyDesk, TeamViewer.
Pamiętaj! Jeśli sytuacja wymaga blokady Twojej bankowości lub karty - zablokujemy ją i wyślemy do Ciebie SMS-a, po to abyś skontaktował się z nami samodzielnie!